На порозі вже жовтень і час починати готуватись до нового «спекотного» опалювального сезону, теплі дні проходять і починаються гарячі тарифи на житлово-комунальні послуги. Що змінилось на сьогоднішній день і які новини нам приготував наш Європейський Уряд, оскільки багато хто з населення, особливо пенсіонери та внутрішньо-переміщенні особи, які орендують житло,  хвилюються за питання – як жити далі та чому не була нарахована субсидія у літній період.

Протягом квітня – серпня цього року Уряд аналізував проблемні питання щодо захисту мало захищених верств населення і як зберегти довіру суспільства, адже багато проблемних питань виникло під час попереднього опалювального сезону, що призвело до незадовільного ставлення населення нашої країни по відношенню до державних можновладців і урядовців.

Уряд, своїми постановами від 26 квітня 2017 р. №300  та від 8 серпня 2017 р. №609, вніс зміни щодо порядку призначення субсидій, визначив новий опалювальний сезон, змінив соціальні норми та нормативи споживання газу.

Отже, новий опалювальний сезон 2017/2018 рр. починається з 1 жовтня 2017 року, розрахунок субсидії здійснюється на підставі доходів за І-ІІ квартали 2017 року. Неопалювальний період починається з 1 травня 2018 року, а розрахунок субсидії здійснюється за ІІІ-ІV квартали 2017 року.

Для користувачів у кого індивідуальне опалення, субсидія нараховується у період з 15 жовтня до 15 квітня.

Уряд збільшив соціальну норму площі житла з 49 кв. м.  до 75 кв. м., за якою надається житлова субсидія для пенсіонерів, інвалідів, інших людей, які не працюють і не мають інших джерел доходу, окрім соціальної державної допомоги та пенсії.

На сьогоднішній день, багато людей не зареєстровані, але проживають у садових будинках чи дачних кооперативах і сплачують комунальні послуги, Уряд вирішив внести зміни та надати право на отримання субсидії, оскільки  раніше такі люди не могли реалізувати своє право на субсидію, тому що не мали офіційної реєстрації місця проживання, що призводило до порушення Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні».

Уряд зменшив соціальні нормативи газу для всіх категорій населення, переглянувши ці нормативи до фактичного споживання послуг. Відтепер, за цими фактичними нормативами будуть формуватись рахунки для населення у котрих немає лічильників та які не отримують субсидії, це призведе до зменшення витрат на оплату комунальних послуг.

З 1 жовтня 2017 року діятимуть такі нові соціальні нормативи на газ:

  • на газову плиту (приготування їжі) – 3,3 м3 на особу;
  • на газову плиту (приготування їжі і підігрів води) – 5,4 м3 на особу;
  • на газову плиту і водонагрівач – 10,5 м3 на особу.

У попередньому блозі було наведено як реалізувати право на отримання субсидії та порядок подання документів до органів соціального захисту населення, і я сподіваюсь, що багато хто з внутрішньо переміщених осіб вже реалізував своє право.

У зв’язку із початком нового опалювального сезону 2017/2018 деяким категоріям населення необхідно буде повторно подавати документи на оформлення субсидії, зокрема Заяву і Декларацію про доходи заново треба подавати сім’ям, які:

  • орендують помешкання;
  • мають зміни у складі сім’ї: хтось прописався чи виписався;
  • хочуть отримати субсидію на тверде паливо.

Заяву і Декларацію можна подати:

  • самостійно до місцевих управлінь праці та соціальної політики;
  • самостійно подати до сільських і селищних рад;
  • надіслати рекомендованим листом до органів соціального захисту населення за місцем проживання;
  • приємна новина для мешканців Вінницької, Волинської та Донецької областей. Уряд створив умови для подачі документів через мережу Інтернет, заповнивши заяву та декларацію на сайті subsidii.mlsp.gov.ua. Це поки що пілотний проект, він працює у тестовому режимі, але скористатись варто, на сайті розміщена покрокова інструкція для заповнення документів, тому можна вдома в онлайн режимі скористатись цією послугою і не бігти вистоювати черги в органи соціального захисту населення.
  • Через кілька тижнів з моменту отримання документів соціальна установа письмово повідомить про рішення щодо надання допомоги та її розміру. Субсидія безповоротно призначається на 12 місяців, а не на півроку, як було раніше. Вона автоматично перераховується на наступний термін вже без додаткових заяв.

Споживачі житлово-комунальних послуг, які отримують субсидію зобов’язані інформувати протягом місяця органи соціального захисту населення про наступні зміни, які стосуються:

  • складу зареєстрованих у житлі, можливо хтось виписався чи прописався;
  • соціального статусу членів сім’ї, хтось звільнився або влаштувався на роботу, або став пенсіонером;
  • про здійснення одноразової покупки, яка перевищує 50 тисяч гривень, це не стосується випадку за станом здоров’я;
  • набору комунальних послуг, у разі, якщо відмовилися від централізованого опалення і перейшли на індивідуальне чи навпаки.

У разі наявності боргу, органами соціального захисту населення рекомендується до початку нового опалювального сезону погасити заборгованість або оформити договір реструктуризації боргу.

У цьому році Уряд почав реалізовувати проект з монетизації частини зекономленої субсидії, тобто здійснюється виплата грошей споживачу за економію газу та електроенергію, яка використовувалась для опалення житла/будинку.

Ті, хто зекономив на споживанні комунальних послуг, може до 1 листопада 2017 року отримати від Уряду премію за свою енергоефективність, тобто до 1 листопада поточного року звернутися до органів соціального захисту із відповідною заявою та вказати реквізити банківського рахунку або поштового відділення, куди можна перерахувати кошти. Виплата коштів відбуватиметься у вересні-листопаді цього року.

Під дію проекту монетизації підпадає економія електроенергії в еквіваленті вартості 150 кВт та природного газу –  100 кубометрів за умови що ці ресурси використовуються для опалення.  Максимальна сума коштів, які може отримати громадянин  – 135 гривень  за зекономлену електроенергію та близько 700 гривень за зекономлений обсяг газу, як повідомляє сайт Кабінету Міністрів України

Якщо громадянин має зекономлену субсидію на газ або електроенергію, які використовуються для опалення, але з якихось причин не був включений у відповідний список на монетизацію, він може звернутися до підприємства з проханням включити його у додатковий список. Або ж – потрібно надати інформацію органу соціального захисту населення про наявність зекономленої субсидії, що часто видно з платіжки. І на підставі цього управління соцзахисту має право запитати надавача послуги –  чому такого громадянина не було включено у відповідні списки.

У разі, якщо громадянам – одержувачам житлових субсидій надійшли платіжки із заборгованістю за тепло, газ чи електроенергію у разі використання цих енергоносіїв для опалення за минулий опалювальний період, крім трьох вищезгаданих випадків, постачальники житлово-комунальних послуг зобов’язані здійснити перерахунок платежів на користь споживача, який отримує субсидію, відповідно до постанови КМУ від 23.08.2016р. № 534.

Якщо споживачу, який отримує субсидію, нараховано борг і надавач послуги аргументує його як несплату обов’язкового платежу, а ви скористалися своїм законним правом і не платили, бо мали зекономлену субсидію, споживач має право вимагати від постачальника послуг помісячної роздруківки з такою інформацією: яка ваша соціальна норма, скільки газу, води, тепла, світла фактично ви спожили, скільки сплатили, а скільки зекономили. На основі цих даних можна визначити правомірність виставлення заборгованості та причин її виникнення.

Підводячи підсумок, щодо діяльності Уряду з питання соціальної адаптації населення до підвищення тарифів на комунальні послуги, а також росту мінімальної заробітної плати, сподіваємось, що оновлена програма житлових субсидій для населення та енергоефективність нашої країни буде дієвою та призведе до зниженню витрат на оплату комунальних послуг і покращенню життя суспільства.